denk

Dat denk je maar!

5 oktober 2013

Dat denk je maar!

In mijn eerdere blogs schreef ik al over slimmer denken en positief denken. Deze blog gaat erover dat je niet al teveel waarde hoeft te hechten aan het denken bij het oplossen van problemen en het nemen van beslissingen. Vaak werkt het beter om het onbewuste het werk te laten doen, bijvoorbeeld door er een nachtje over te slapen.

Wel of niet nadenken?

Een interessant boek over dit onderwerp is Het slimme onbewuste van Ap Dijksterhuis. In dit boek worden verschillende misverstanden over het denken rechtgezet. Een daarvan is dat meer tijd nemen om te beslissen tot betere beslissingen leidt. Een groep mensen werd gevraagd om goed na te denken over een beslissing en anderen werd gevraagd om dat juist niet te doen. De mensen die niet nadachten bleken na een tijdje meer tevreden te zijn met hun beslissingen (bijvoorbeeld bij het kiezen van een poster) en hun oordeel kwam dichter in de buurt van dat van experts (bijvoorbeeld bij het beoordelen van jam). De verklaring is volgens Dijksterhuis dat je bij het nadenken vooral uitgaat van argumenten die je onder woorden kunt brengen, en minder van je gevoel. De argumenten die je onder woorden kunt brengen worden daardoor belangrijker gemaakt dan ze in feite zouden moeten zijn. Het boek van Dijksterhuis is een absolute aanrader voor mensen die hier meer over willen weten. De waarschuwing is duidelijk: denk niet teveel na en neem je gevoel serieus!

Als je je gevoelens onder woorden brengt, zijn het geen gevoelens meer – Theo Maassen

Terug in de gereedschapskoffer

Het denken is een instrument dat nuttig kan worden ingezet om een aantal klusjes te klaren. Bommerez en Van Zijtveld zetten ‘het denken’ in hun boek FLOW en de kunst van het zakendoen terug op de plek waar het hoort. We hebben het nodig om fysiek en emotioneel te kunnen overleven. We kunnen zo pijn en gevaar vermijden. Op zich niets mis mee, stellen de auteurs. Nadeel is dat het denken vergelijkend is en gerelateerd aan het verleden. We stapelen steeds meer ‘dode’ informatie op, wat als een soort filter gaat dienen bij het beoordelen van nieuwe situaties. Echt waarnemen is daardoor niet mogelijk, tenzij we even stoppen met oordelen en onze overtuigingen opzij zetten.

Het denken is een dienaar die zich tot meester heeft gekroond – Jan Bommerez en Kees van Zijtveld

NU stoppen met denken

In de boeiende film Serious Business Of Happiness zag ik laatst een scene: twee mannen stonden voor een schoolbord en de een gooide een krijtje in de lucht en riep: “Vangen!” De ander ving het krijtje waarna de man die gooide zei: “En nu denk je aan dat je het krijtje gevangen hebt, toch?” De man die het krijtje had gevangen beaamde dit. Wat blijkt: het denken is veel te sloom om het NU bij te houden. Dit betekent dat je, als je in het NU wilt zijn, dat niet via het denken moet doen. Bekijk hieronder een aantal fragmenten uit de film.

Verleden en toekomst bestaan slechts voorzover wij eraan denken – Alain

Wat denk jij?

Hierboven heb je een aantal argumenten kunnen lezen om het denken in een ander perspectief te plaatsen.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Laat je jouw reactie hieronder achter?

Gerelateerde artikelen
Geraakt? Dat is niet mis!

Geraakt? Dat is niet mis!

Ben je psychologisch geraakt? Dat is niet mis. In dit blog lees je meer over de rol van het denken bij geraakt worden en krijg je nuttige tips.

Inspiratie als navigatie

Inspiratie als navigatie

Inspiratie kan enorm helpen als iets wil creëren of veranderen in je leven en laat enorme krachten in je bovenkomen die je tot bijzondere dingen in staat stellen. Lees erover in dit blog!

Over de auteur

Jeroen Rietveld

Jeroen Rietveld MSc. is een ervaren Arbeids- en Organisatiepsycholoog én coach, die niets liever doet dan mensen hun eigen kracht te laten ontdekken en benutten. Dat kan in werkgerelateerde kwesties, maar ook in de vorm van persoonlijke ontwikkeling.

Reacties

2 Reacties

  1. Bart

    eerst even over nadenken hoor:)

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Don`t copy text!

Pin It on Pinterest

Share This