dankbaar

Dankbaar zijn anno 2022

21 januari 2022

Dankbaar zijn anno 2022

Dankbaar? Waarvoor? Er zijn veel mensen die terugkijken op een bewogen jaar. Deze week had ik een gesprek met een oud-cliënt die even op de koffie kwam. “Wat een rot jaar!” stelde zij met overtuiging in haar stem. Met name de pandemie, en het ‘side-effect’ op ons welzijn en sociale leven, treft ons allemaal diep. We ervaren in onze dagelijkse contacten een toename van irritatie, stress of afzondering. Een beeld dat ik herken van onze cliëntgesprekken in de praktijk.

Een gevaarlijk zwembad

Een voortdurende beleving van negatieve ervaringen en gevoelens, zoals irritatie, onrecht, onmacht, boosheid of polarisatie, leidt ertoe dat we uiteindelijk geen (levens)perspectief meer zien en dat weerzin zich ontwikkelt. Weerzin naar mensen in je omgeving, weerzin naar de samenleving en uiteindelijk weerzin naar het leven zelf. Ik vergelijk deze ontwikkeling met een zwembad. Een prachtig zwembad op je vakantielocatie. Je dompelt je bezwete lichaam in het koele water. Even voelt het als vrijheid, totdat je ziet dat het zwembad vol met hongerige piranha’s zit. Ik maak mij zorgen over het groeiend aantal mensen dat momenteel in het zwembad van negativiteit rondzwemt.

Welke afslag neem je?

Tegenover de ontwikkeling van weerzin ligt het inzicht van dankbaarheid. Wat is dankbaarheid nu werkelijk? En hoe kan het je helpen in tijden van tegenslag?

“Kweek de gewoonte aan om dankbaar te zijn voor al het goede dat naar je toe komt, en om voortdurend te bedanken. En omdat alle dingen hebben bijgedragen aan je vooruitgang, moet je alle dingen in je dankbaarheid opnemen.” – Ralph Waldo Emerson

Dankbaarheid is voor mij een levensinstelling. Wanneer je leert om vervelende situaties in je leven met nieuwsgierige positiviteit te benaderen, ontstaat er meer creativiteit en oplossingsgerichtheid.  Dit is de eerste stap in het ontwikkelen van dankbaarheid. Deze basisstap maakt dat je je relativeringsvermogen meer ontwikkelt. Inmiddels is er ook wetenschappelijk bewijs dat (het ontwikkelen van) dankbaarheid een positieve uitwerking heeft zowel op je gezondheid als op je welzijn. Overigens, dankbaarheid is dus niet het negeren of niet onderkennen van nare situaties of conflicten. Dankbaarheid is ook niet het verhullen van emoties zoals angst of boosheid. Dankbaarheid kan je juist helpen om negativiteit anders te ervaren en de impact van conflicten en stress te beperken. Je kan de afslag naar weerzin nemen maar ik adviseer je de afslag naar dankbaarheid op z’n minst te proberen.

Lees ook:  Blijdschap is mijn motor

Dankbaar verder ontwikkelen door jezelf te trainen

Een volgende stap in het ontwikkelen van dankbaarheid is het ‘kleiner maken van je wereld’. Je kan je druk maken over van alles en nog wat. Je kan op de barricade gaan staan. Maar is dit werkelijk nuttig? Een andere, kleinere focus geeft je meer overzicht in je situatie en belast je veel minder. Het is meer een mindful benadering waarin je je aandacht brengt naar wat zich nu aandient. Waarbij je invoelt hoe je ermee wil omgaan. Ook in een vervelende, confronterende situatie kan je namelijk positieve elementen leren zien. Je kan jezelf aanleren om meer vanuit innerlijke rust naar je positie te kijken en ervan te leren.

Dit opent de deur naar de derde fase van dankbaarheid: je kan jezelf aanleren om in elke situatie, in elk moment, je reacties te observeren. Om in elke setting je oordeel te observeren. Met als direct voordeel dat je niet meer ‘op sleeptouw’ wordt genomen door emoties en (ver)oordelen. Je ontwikkelt dat je gedissocieerd naar je leven kan kijken. Dingen worden niet meer ‘jou aangedaan’ maar ‘vinden plaats’. Dit geeft zoveel meer innerlijke rust en voedt bovendien het vermogen om alle situaties vanuit vredelievende dankbaarheid te benaderen.

“Als ik pijn voel, of angstig ben, dan kijk ik naar mijn vrouw en voel mij dankbaar.” – Ruud Lichtveld (mijn vader in de week voor zijn overlijden)

Enkele tips

  • Wat zijn de dingen waar je je in de afgelopen week aan geërgerd hebt? Oefen om hierin ook de positieve elementen te ontdekken. Schrijf deze positieve elementen op.
  • Wie in je omgeving kan jij waarmee helpen? Besteed wat aandacht aan anderen. Hulp bieden aan mensen die het minder hebben, maakt je meer dankbaar.
  • Ontdek welke kleine dingen in het leven je blij maken. Geef hier eens meer aandacht aan.
  • Koester humor.
  • Besteed een deel van je tijd door in de natuur te zijn. In elk park, bos, of elke polder kan je je verbazen over de natuur. Geen ‘oortjes’ in, maar stil genieten!
  • Wanneer je moeite hebt met de invloeden en gevolgen van corona en de lockdown, maak dan eens een overzicht van wat het je in positieve zin heeft gebracht (enkele voorbeelden uit de praktijk: ik heb mijn cursus eindelijk afgemaakt, ik heb de zolder opgeruimd en opgeknapt, ik ben bewuster gaan eten [we eten steeds meer groente en fruit], ik ga nu vaker sporten met mijn zoon van 16).
  • Om te lezen:
  • Om geraakt te worden, bekijk hieronder het filmpje van Paul de Blot:
Lees ook:  Liefde, waarom zo ingewikkeld?


Tekstredactie: Heemskerk Tekst & Taal

Over de auteur

Wick Lichtveld

Wick is een inspirator pur sang, bevlogen van nature en gewend om ‘out of the box’ te denken. Met Wick wordt elke training een belevenis!

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Don`t copy text!

Pin It on Pinterest

Share This