stressklachten

5 tips om tijdig je stressklachten te onderkennen

14 oktober 2021

5 tips om tijdig je stressklachten te onderkennen

Herken je deze uitspraak: “… stel je niet zo aan, anderen hebben het veel moeilijker dan jij”? Of deze variant: “… wij zijn geen opgevers …”? Goed mogelijk dat je deze zegswijzen herkent. Want door opvoeding of onder invloed van onze werkomgeving leren we om te presteren en vooral niet te veel te klagen – verleg je grenzen en doe niet moeilijk. Geen wonder dat veel mensen last hebben van stressklachten! In Japan hebben ze zelfs een woord voor het overmatig verleggen van je grenzen: Karōshi. Dat betekent ‘dood door overwerken’ …

Grenzen verleggen en stressklachten

Je grenzen blijven verleggen kan je een rusteloos gevoel geven en leiden tot oververmoeidheid. Als je deze signalen ontkent, en je blijft je grenzen verleggen, heeft dit meerdere gevolgen. Bijvoorbeeld minder goed slapen, hoofdpijn, en een verminderd concentratievermogen. En als je maar koppig blijft doorzetten, merkt je omgeving dit ook (bijvoorbeeld doordat je snel geïrriteerd en kortaf bent naar je partner en je kinderen).

Stressklachten als voorboden van Burn-out

Bovenstaande stresssignalen kunnen de voorboden zijn van een burn-out. Een burn-out kun je het beste zien als een eindstation, de trein kan niet meer verder rijden. In de Chinese geneeswijze spreekt men ook van ‘over-uitputting’, de levensenergie (Qi) is bijna geheel verdwenen. Mensen komen niet meer uit hun bed of kunnen niet meer van de bank af komen om een kopje thee in de keuken te halen. Ernstige burn-out wordt door sommige ex-patiënten geschetst als een traumatische ervaring.

Lees ook:  Je weet niet wat je mist!

Heb ik een burn-out?

Nee! Zolang je deze vraag kan stellen, heb je geen burn-out. Dat wil zeggen, je bent nog niet op het punt dat het lichaam je volledig stillegt. Maar het is essentieel om de stresssignalen die aan een burn-out voorafgaan te herkennen. Wanneer ben jij oververmoeid en is er sprake van overbelasting van je systeem? Is er een gezond evenwicht tussen inspanning en ontspanning?

Vijf signalen van stressklachten en vijf tips

Om je te helpen bij het herkennen van stresssignalen, en om te voorkomen dat chronische stress je uitput, een kort overzicht van de meest voorkomende signalen met bijbehorende adviezen:

1. Piekeren

tip: Zoek afleiding in eenvoudige activiteiten

Als je veel ‘in je hoofd zit’ kan dit een onrustig en gejaagd gevoel geven.  Als je veel piekert, maak je je zorgen. Veelal over van alles. Piekeren kost veel energie en belemmert je om te ontspannen. Je denkt en leeft in cirkels, terugkerende patronen die een negatieve spiraal in je leven vormen. Probeer daarom afleiding te vinden in eenvoudige activiteiten zoals wandelen, tuinieren of koken. Sporten mag ook, maar beperk de intensiteit. Wanneer je veel over je werk nadenkt, is het verstandig om te onderzoeken of je werksituatie nog wel passend is.

2. Lusteloosheid

tip: Praat erover (met een deskundige)

Gewoon nergens zin meer in hebben. Je wilt het liefst met rust gelaten worden. Wanneer je je bij herhaling lusteloos voelt, lost je levenslust op. Wat is de oorzaak van je lusteloosheid? Praat over je stressklachten met iemand uit je omgeving, coach of psycholoog.

Lees ook:  Anders kijken naar het onzichtbare

3. Overgevoeligheid

tip: Stap uit situaties die je teveel energie kosten

Overgevoeligheid voor drukte en situaties waar je druk ervaart. Alles wordt je snel teveel. Advies bij elke situatie die je te veel (energie) kost: stap eruit!

4. Laag zelfvertrouwen

tip: Kom tot jezelf en maak duidelijke keuzes

Je hebt minder zelfvertrouwen en twijfelt over dingen die vroeger als vanzelf gingen. Je probeert controle te houden over werk en privéleven maar hebt constant het gevoel dat dit niet lukt. Ik kom tekort is daarbij bijvoorbeeld een gedachte die steeds in je hoofd zit. Je probeert geforceerd alle ballen in de lucht te houden, maar dat leidt slechts tot (meer) onvrede. Het is in deze situatie aan te raden om duidelijke keuzes te maken en ervoor te zorgen dat je algehele belasting op korte termijn vermindert. Neem eens een week vrij en doe niets. Neem afstand van de hectiek. Pas wanneer je meer tot jezelf bent gekomen, onderzoek je de vraag ‘wat zijn de oorzaken van mijn verminderd zelfvertrouwen?’

5. Ontwijken en uitstellen

tip: Vraag feedback en kies voor activiteiten die je energie geven

Volle agenda en druk, druk, druk. Maar wanneer je bij jezelf ontdekt dat je steeds vaker (sociale) situaties ontwijkt en dingen die je moet doen uitstelt, is dit een serieus signaal dat je aan je taks zit. Vraag eens aan je omgeving, bijvoorbeeld je partner of een goede vriend, hoe zij naar jouw ‘druk doen’ kijken. Maak om de stressklachten te verminderen ruimte in je agenda en kies voor die activiteiten die je energie geven.

Lees ook:  Kritiek? Geen paniek!

Vragen of reacties?

Heb je vragen of wil je reageren? Heb je nog andere tips om om te gaan met stressklachten? Neem gerust contact met ons op of laat een reactie achter onder dit artikel!


Foto gemaakt door NoWah Bartscher gevonden op Unsplash

Tekstredactie: Heemskerk Tekst & Taal

Over de auteur

Wick Lichtveld

Wick is een inspirator pur sang, bevlogen van nature en gewend om ‘out of the box’ te denken. Met Wick wordt elke training een belevenis!

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Don`t copy text!

Pin It on Pinterest

Share This